vrijdag 10 juli 2015

het ontstaan van de felbegeerde publieksbokaal


ingezonden stuk door Stef Meijering
kijk voor andere projecten van Stef op


Het ontstaan en het verhaal rond de publieksprijs bokaal.
Toen ik in 2006 naar de EBA ging voor de NTC heb ik daarvoor nog wat lessen van Rijn Becude gehad en heb toen een houten bonsaischaal gemaakt.
Rijn zei toen , daar moet je een bokaal van maken. En zo is het idee ontstaan.




Foto 1

Ten eerste neem je een mooi en geschikt stuk hout, in dit geval een stuk walnoot uit de wortelvoet.
Teken een cirkel en zaag het met een lintzaag uit.(foto 1)




Foto2


foto 3

Monteer het in de draaibank en draai eerst met lage snelheid tot het werkstuk rond is. Daarna kan de draaibank sneller.(foto 2 en 3)


Foto 4

Nu draai ik het voetje er in om het werkstuk in de chuck te kunnen plaatsen. (foto 4)




Foto 5


Foto 6

Nu ga ik de vorm bepalen. (foto 5 en 6)




Foto 7




Foto 8

Als ik tevreden ben over de buitenkant, ga ik de bokaal uithollen. (foto 7 en 8)




Foto 9

Als het werkstuk mooi glad is, kan ik het in de lak of olie zetten. Zelf gebruik ik olie. (foto 9)




Foto 10

Nu kan ik de pootjes van de schaal maken, eerst een gedeelte uitdraaien en daarna tussen de pootjes wegvijlen. Ook boor ik het gat er in. (foto 10)




Foto 12




Foto 13

Nu de voet voor de bokaal draaien. Ik gebruik hier nu esdoorn voor. En ook dit gaat in de olie. (foto 12 en 13)


Zo de felbegeerde publieksprijs bokaal is af!





Geen opmerkingen:

Een reactie posten